Blogg

Leona. Öga för öga av Jenny Rogneby

I den femte boken om Leona Lindberg hamnar hon själv i blickfånget då hennes pappa försvinner under mystiska omständigheter. Den personliga kopplingen gör att hon omöjligen kan vara med och utreda fallet och hon får ett annat ärende med en misshandlad taxichaufför som hon förväntas lägga sin tid på. Leonas egen agenda ser förstås helt annorlunda ut. Hon bedriver istället privata efterforskningar, engagerar sig i två tonårsflickor som hamnat snett på Darknet och försöker förhindra att liken hon har i den egna garderoben ska ramla ut och bli upptäckta. Samtidigt är det något som inte stämmer, för de mystiska minnesluckor som har drabbat henne under en tid blir allt mer frekventa och Leona vet stundtals inte vad hon har gjort.

Den svenska kriminallitteraturens främsta antihjältinna är tillbaka och det med besked. Visst är det en aning overkligt att en person med Leonas trasiga moraliska kompass företräder svensk lag och rätt, men samtidigt förankrar Jenny Rogneby konceptet genom att hänvisa till de vaga psykiska diagnoser Leona verkar ha – men inte vill kännas vid. I och med det greppet blir hennes gränslöshet mer trovärdig och även den hänsynslösa drivkraften får sin förklaring. Leona Lindberg har även fått en något mjukare framtoning i och med att hennes egna trauman åskådliggörs, och den karaktärsutvecklingen gynnar i mitt tycke bokserien i sin helhet.

Jenny Rogneby fortsätter också visa att hon har sinne för att fånga samtiden och dess mest obehagliga fenomen. Berättelsen rör sig från toppen till botten av samhället med en omväg via nätets mörka baksida. Darknet hamnar i fokus och Leonas roll i det pågående dramat är som alltid den springande punkten. Läsarna vet aldrig var vi har henne, och det är just den oförutsägbarheten som gör att jag än en gång är fast redan från första sidan.

Utgiven av: Wahlström & Widstrand, 2020.

Betyg 4+ av 5

Fyra frågor till Jenny Rogneby

Foto: Mikael Eriksson

Berätta lite om din nya bok Öga för öga. Vad blir Leona inblandad i den här gången?

▪️Den här boken kopplas ihop med den första och nu får man förklaring till Leonas bakgrund och familjeförhållanden. Leonas pappa är spårlöst försvunnen. Leona får under inga omständigheter utreda sin egen fars försvinnande (men gör det givetvis ändå), och hennes chef sätter henne istället på ett fall där en taxichaufför hittats bunden och dumpad i ett dike i den iskalla vinternatten. Två unga tjejer blir vittnen till ett brutalt brott på Darknet som visar sig ha kopplingar till Leona. Och när Leona nystar i sin fars försvinnande rullas en skakande familjehemlighet upp som vänder upp och ner på hela hennes tillvaro. Samtidigt pressas hon hårdare än någonsin när hon själv blir misstänkt för mord.

Att skriva om en så komplex karaktär måste ha sina sidor. Vad upplever du är de främsta fördelarna respektive nackdelarna med att Leona Lindberg är så kontroversiell?

▪️Det är oerhört befriande att skriva om en kvinna som levt enligt normen till punkt och pricka, men som nu istället bestämt sig för att strunta i alla förväntningar, normer och regler och leva sitt eget liv precis som hon vill. Samtidigt är det en stor utmaning att skildra en kvinna som bryter mot normen eftersom kvinnliga karaktärers svängrum är mycket snävare än de manligas.

Du är en av författarna som deltar i årets digitala upplaga av Crimetime Göteborg. Vilka samtal kommer du medverka i där?

▪️ Jag deltar i seminariet ”Kvinnor som offer och förövare” tillsammans med Christian Unge och Denise Rudberg. Ett samtal om att skildra kvinnor i spänningslitteraturen som jag tror blir väldigt intressant.

Har du några heta deckartips att dela med dig av inför hösten?

▪️ Jag läser just nu Fruset guld av Cilla & Rolf Börjlind, ett bra tips. Om man gillar True Crime-poddar kan man lyssna på ”Vietas: Lapland’s Greatest Heist” på Audible som jag programleder, och ”Dagens Brott” på Spotify där jag är en av programledarna.

Deadline av Rebecka Edgren Aldén

När Anna får chansen att avancera och ta ett kliv uppåt i karriären genom att tillträda som andreredaktör på livsstilsmagasinet Suzanna kan hon inte tacka nej. Miljön på det upphöjda förlaget visar sig dock vara tuff och skoningslös, för den krisande tidningen måste hitta ett sätt att vända de röda siffrorna. Mitt i stormens öga finns chefredaktören, Diana Grey, som även är en av landets främsta influencers. Hennes insikt kring hur man gör ett magasin är obefintlig och konflikterna på redaktionen eskalerar.

När Diana hittas död i tidningshusets källare och Anna är först på plats tvingas hon rannsaka sig själv. Vad är hon egentligen beredd att offra för den prestigefyllda yrkesrollen? Livet hemmavid krisar och döttrarna sjunker allt längre in i sig själva. Stressen och otillräckligheten tär på ett sätt som hotar att sudda ut konturerna kring den hon är. Klyftan som sakta vidgas och hotar svälja hela Annas tillvaro är väl gestaltad och det finns många igenkänningsfaktorer för den som är mitt uppe i karriären att fängslas av.

Livet på Suzannas redaktion målas upp som en såpbubbla färdig att spricka. Spänningen ligger till stor del i de konflikter som kokar under ytan, men Rebecka Edgren Aldén skapar också en fin motvikt till det luxuösa och upphöjda genom att göra karaktärerna mänskliga och inkännande. Skildringen av en bransch i kris och ett paradigmskifte inom medievärlden är träffsäker, och med ett drivet, tonsäkert språk som ramar in och accentuerar spänningsintrigen är succén ett faktum. Deadline är en knivskarp spänningsroman som tar oss med till medievärldens allra mörkaste vrår och låter oss se verkligheten bortom den glamourösa ytan.

Utgiven av: Norstedts, 2020.

Betyg 5 av 5