Midnattsord har idag bidragit med inspiration till Mias helgfråga och temat är hur viktig bokens titel egentligen är. Hur påverkar den när man väljer eller lockas att läsa en bok?
Själv tänker jag att titeln är ganska viktigt. Förra veckan handlade frågan om bokens omslag, en fråga jag missade, men gemensam nämnare tycker jag är att så väl titel som omslag på något sätt ska representera och presentera innehållet. De ska, ev med hjälp av varandra, skicka tydliga signaler om vad det är för typ av bok jag håller i min hand.

Exempel på värdelösa titlar: Det du inte minns, Det du inte ser, Det du inte vet. Olika deckare av olika författare, men vem i hela världen kan skilja dem åt och komma ihåg längre än tio sekunder vad boken egentligen heter? Slätstruket och trist tycker jag.

Vad är då en bra titel? Jag tänker att den antingen är kort och koncis, ett eller två ord kanske, eller så är den väldigt lång men innehåller något som är uppseendeväckande. Exempelvis Hundraårigen som klev ut genom fönstret och försvann. Titeln talar genast om att här har det hänt något ovanligt, och som läsare vill vi såklart veta vad. Att en bok av Peter May kan heta Svarthuset är också rimligt eftersom svarthusen spelar en central roll, och så låter det ju en aning läskigt och mystiskt. Sekten på Dimön av Mariette Lindstein handlar om precis det titeln uppger. Att Jussi Adler-Olsens nya bok kommer att heta Selfies känns helt rätt eftersom det är ett ord i tiden, men om det stämmer med innehållet vet jag inget om än.

Intressant också att fundera över titlar då och nu. Tänker man på 1800-talets stora romaner Brott och straff, Svindlande höjder och Stolthet och fördom låter de egentligen ganska uppblåsta och storslagna. Ett tidens tecken, för romankonsten då var för ett fåtal att utöva, och säkerligen ansågs ett bokmanuskript som något verkligt stort. Idag när många en dröm om att bli författare, i stort sätt alla har tillgång till en dator att skriva på och därmed förutsättningarna, om de så önskar. Det handlar inte nödvändigtvis om att skriva ett tidlöst epos, utan en deckare som säljer stort imorgon. Då kan den ju få heta t ex Selfies, även om de kommer att tycka att det var ju för himla märkligt att kalla den det, om sisådär hundra år.

Nu önskar jag alla en fin helg med förhoppning om mycket sol och bra läsning!

Själv är jag en aning sur på Adlibris. Hade förhandsbeställt Törst av Nesbø och Häxan av Läckberg. Tror ni de skickar den förstnämnda när den släpps? Å nej, tidigast 7 april kommer båda böckerna. Vilket sätt! Katastrof! Det är ju evigheter dit! Nå, jag kanske klarar mig. Men bara kanske. 

22 reaktioner till “Helgfrågan v. 12

  1. Jag gillar nog de där korta titlarna mer, de med bara ett ord. För övrigt håller jag med om de där Det du inte…-titlarna. Hopplöst att komma ihåg vilken som är vilken.

  2. Tycker bäst om ganska korta titlar som ändå lyckas ge en uppfattning om vad boken handlar om. Exempelvis ”kvinnan i rummet”, Hypnotisören, Alfahannen”. Delar uppfattningen om att Det du inte…titlarna inte säger någonting. Med förhoppning om en riktigt solig och vårig helg.

  3. Korta titlar kan vara bra men bara de är genomtänkta och på något sätt stämmer med innehållet. Det gäller väl för övrigt alla titlar tycker jag, att titeln på något sätt passar ihop med boken. För mig så fungerar titeln precis som omslaget som lockmedel och min nyfikenhet kan verkligen väckas av långa och lite knepiga titlar =)

  4. Jag föredrar nog korta och tydliga titlar framför längre titlar. Långa titlar kan vara väldigt fina men inte är det lätt att komma i håg dem alla gånger.

    1. Jo tydligen är det så, troligen både första och sista gången jag gör det. Tur de ändå släpps ganska nära varandra, tänk om det hade varit en bok som kommer i typ maj också… Kunde ju ha köpt den på ICA Maxi till samma pris och sluppit detta öde!! *fnyser av ilska*

  5. Haha! Gillar nog faktiskt de gamla ”uppblåsta och storslagna” 1800-tals titlarna, faktiskt. Vad det nu betyder… 😀

    1. Jo, jag gillar dem också. Jag tänker mest att de nog resonerade annorlunda i sitt val av titel då än nu. Olika tiders smak helt enkelt, men de är onekligen anslående och har fyllt sin funktion med att stanna i folks medvetande väl.

  6. Ooops! Mitt bokmanus heter Det som hände… Men, det är ju förstås inte utgivet.

    Den senaste tiden har jag sett många otroligt vackra titlar på böcker. Dessvärre passar de inte alls ihop med innehållet…

  7. Jag håller med dig om det du skriver. Och när jag funderat på titlar inser jag att jag inte bryr mig så mycket om just titlar. Först kommer baksidestexten, eller om jag läst recensioner som lockat, sedan kommer omslaget, sist titeln. Det är ju svårt att få in hela handlingen i en bok i ett enda ord eller en mening, och det märks. De böcker jag ser att du också läser just nu har inte särskilt lyckade titlar, ändå ville både du och jag läsa dem 🙂 En sax i hjärtat… för rakt på sak tycker jag, men frågan är var den skulle ha fått för titel annars? Och Det du inte vet… den titeln säger ju absolut ingenting om innehållet. Törst är en rätt så bra titel tycker jag, den säger ju faktiskt något om innehållet, i ett enda ord.

    Trist med Adlibris, de brukar samfrakta beställningar man gör hos dem.

  8. Titlar och omslag kan väcka min nyfikenhet, och det är förmodligen det som är meningen också (lite cynisk här 😉 ) men det är handlingen som avgör om jag läser. Några smällar har jag åkt på när det gäller titlar som jag lockats av och sen läst för att det lät som att boken kunde vara bra men inte var det.

Lämna ett svar till Johannas deckarhörna Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.