Foto: Kajsa Göransson

Berätta lite om din nya bok Deadline. Vad handlar den om?

▪️Deadline börjar med att chefredaktören Diana Gray en sen kväll hittas mördad i tv-studion i källaren på det stora magasinsförlaget Milles Media. Polisen förhör Anna, som hittade kroppen. Efter det kastas vi sex månader tillbaka i tiden, då Anna får ett erbjudande hon inte kan tacka nej till. Hon blir erbjuden att gå in som andreredaktör på det stora livsstilsmagasinet Suzanna. Anna dras in i en glamourös värld med pengar, status, kändisar och en massa gratisprylar. Men rätt snart märker hon att allt inte står rätt till på den fina redaktionen. Under fasaden finns mörka hemligheter, som någon gör allt för att dölja. Det blir läskigare och mycket närmare än vad Anna någonsin kunnat ana.   

Handlingen har en tydlig koppling till tidningsbranschen och jämförs till viss del med Djävulen bär Prada. Varför föll valet på att skriva om just den världen och vad vill du förmedla med den här boken? 

▪️Ja, jag har ju själv jobbat i magasinsvärlden i drygt fjorton år, på just stora glamourösa livsstils- och modemagasin – som Damernas Värld, mama och M-magasin. Det är en fascinerande miljö, både glamourös och extremt tuff. Jag tyckte det var en spännande miljö för en thriller. Dessutom är det ju en miljö jag KAN. Och det är ju alltid en fördel. Jag har alltid varit fascinerad av vår besatthet av yta, av fasad – något som blivit ännu mer intensivt och på gränsen till destruktivt i och med sociala medier. Magasinen har ju alltid jobbat med fasad, de kallas sedan gammalt för Drömfabriken, för att vi där skapade drömmar. Dels vill jag skildra en tuff arbetsmiljö. Många har det stressigt i arbetslivet, och särskilt media är väldigt utsatt, eftersom det är en bransch i kris. Samtidigt har det varit en attraktiv bransch, så konkurrensen är stenhård. Och i tuffa arbetsmiljöer frodas konflikter, och är en bra grogrund för dramer. Så fasad och ett stressigt arbetsliv var två saker jag ville få med. Sedan ville jag också få in den här maktförskjutningen som skett inom media. Anrika magasin går i graven, erfarna journalister och formgivare får sparken – medan outbildade och självlärda influensers får storpublik. Jag lägger egentligen ingen värdering i det, jag bara konstaterar att det i dag finns 20-åriga influensers som har fler läsare än de flesta magasin tillsammans. Det är en rätt intressant utveckling! Så Deadline handlar också om klyftan mellan så kallad ”gammelmedia” och de nya sociala medierna. Den handlar också om klyftan mellan generationer. Vi vuxna i dag tycker att vi är så moderna och hänger med, men våra barn är på helt andra ställen digitalt än vad vi är. Och det gör dem väldigt ensamma och utsatta. Boken handlar också om civilkurage. Om att vara sann mot sitt själv och stå upp för det som är rätt. När jag började skriva tänkte jag på Deadline som en blandning av Dorian Grays porträtt och Myteriet på Bounty, men förlaget beskriver den som en blandning av När djävulen bär Prada och Big Little lies.

Det här är din tredje psykologiska thriller och alla är fristående. Vilka fördelar respektive nackdelar ser du med att ”börja om” och skriva om nya karaktärer i varje bok?

▪️Jag är ju väldigt förtjust i så kallade stand alones, slutna dramer, där man inte kan lita på någon, inte kan lita på att det slutar väl och att hjälten överlever – för det finns inga hjältar! Men, jag har inget emot serier heller. Kan verkligen se fördelarna med att skriva serier! Så det kanske det blir någon gång i framtiden. Men nu råkar jag ha några dramer färdiga i huvudet, eller ja, färdiga och färdiga, men huvudstoryn liksom. Fördelen med att börja om är ju att man får skapa allt från början, och inte behöver ”spara” någon karaktär eller någon dramaturgisk båge. Nackdelen är väl att jag måste börja om varje gång. Men alla mina böcker utspelar sig i samma universum, så mina gamla karaktärer dyker upp även här. Nora i Den åttonde dödssynden till exempel har ju en frågespalt i just Suzanna – magasinet där allt i Deadline utspelar sig. Och Gloria från Och blomstren dö jobbar där som redaktör. 

Vilka boksläpp ser du fram emot mest under hösten?

▪️Oj, så många! Jag vill läsa Ninni Schulmans Flickebarn nr 291, Pernilla Ericssons 300 grader, Tove Alsterdals Rotvälta, Anna Bågstams tredje Harriet-deckare, Camilla Stens Arvtagerskan … Och många, många fler. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.